محل تبلیغات شما
اخلاق در كار و حرفه به عنوان امري بديهي و مورد قبول عموم مردم با پيچيدگيهايي اساسي در عرصه اجرا مواجه است. با نگاهي عميق تر به مسائل پيش روي بهره وري و پيشرفت سازمانها به اين نكته مي رسيم كه وجود برخي خودخواهي ها و عدم آگاهي ها از كار صحيح و حرفه اي و همچنين نحوه برخورد شايسته با ساير افراد منجر به ايجاد موانع عديده اي در مسير تكامل سازمان مي شود. از جمله اين مسائل مي توان به موارد زير اشاره كرد:

• سيستم رابطه گرايی

• کم کاريهای پنهان و آشکار

• رشوه خواری ( پنهان و آشکار)

• سوء ظن به سازمان و مديريت

• برخورد نامطلوب با ارباب رجوع و همکاران

• رفتارهای نا هنجار (نزاع، کشمکش، تمرد)

• عدم پيگيری شکايات

• نظم و انضباط ضعيف

• بهره وری نا مطلوب کارکنان و سازمان

 

اخلاق كار به معني شناخت درست از نادرست در محيط كار و آنگاه انجام درست و ترك نادرست است.

 

فواید مدیریت اخلاق در محیط کار

1. توجه به اخلاق کار به بهبود اساسی اوضاع برخی جوامع انجامیده است
2.برنامه های اخلاق باعث می شود که در شرایط آشفته، سازمان عملکرد اخلاقی خود را حفظ کند
3.برنامه های اخلاق باعث شکل گیری کــارهـای گروهی قوی و افزایش بهره وری می شود
4.برنامه های اخلاق باعث رشد و بالندگی کارکنان می شود
5.برنامه های اخلاق ما را از قانـونی بودن خط مشی های سازمان مطمئن می کند
6.برنامه های اخلاق باعث جلوگیری از عمل مجرمانه اهمال می شود
7.برنامه های اخلاق به مدیریت ارزشهای مطرح در مدیریت کیفیت، برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت تنوع کمک می کند
8.برنامه های اخلاق به ایجاد تصویری مثبت از سازمان در نزد مردم کمک می کند

 

اولين اخلاق مدير اين است كه: قانون، معيار تصميم گيري باشد و اما هشت دستورالعمل براي مديريت اخلاق:

1. به یاد داشته باشید که مدیریت اخلاق یک فرایند است.
برنامه های اخلاق خروجیهایی چون کدها، خط مشی ها، رویه ها، خبرنامه ها و. دارند اما درعین حال مهمترین جنبه این برنامه ها فرایند تفکر و گفتگو است که به تدوین این خروجیها می انجامد
2.هدف نهایی برنامه های اخلاق این است که رفتارهای مشخص شده در کد رفتار در محیط کار انجام گیرد
بنابراین، در کنار تدوین لیست ارزشهــای اخلاقـی یــا کـــد اخلاق باید خط مشی ها، رویه ها و آموزشهایی که ترجمان این ارزشها به رفتارهای مناسب باشد نیز ایجاد شود
3.بهترین راه برای اداره کردن معضلات اخلاقی جلوگیری از وقوع آنها در گام نخست است
4.بهتر است تصمیمات حوزه اخلاقیات را به صورت گروهی بگیرید تا احساس تعلق کارکنان نسبت به آن افزایش یابد
5.مدیریت اخلاق را با دیگر فعالیتهای مدیریتی ادغام کنید
6.هنگام تدوین و اجرای برنامه مدیریت اخلاق از تیم های میان وظیفه ای استفاده کنید
7.برای گذشت و عفو ارزش قائل شوید
8.تلاش برای عملکرد اخلاقی و درعین حال داشتن تعداد اندکی اشتباه بهتر است از تلاش نکردن در این جهت

 

مدیران استراتژیک در سازمان بالاترین نهاد اجرایی محسوب شده و باید برای ایجاد محیط اخلاقی و ترویج ارزش های انسانی دارای وظایفی چون:

1-اخلاق ورزی در زندگی فردی،

2-اخلاق ورزی در زندگی شغلی

3-اخلاق سازی در سازمان به عنوان آرمان و اهداف سازمان

4-نظام مند کردن همه امور حرفه ای در سازمان

5-جهت گیری اخلاقی نظام های حرفه ای در بنگاه

6-ارزیابی مستمر عملکرد اخلاقی بنگاه

7-مواجهه روشمند با معضلات اخلاقی و .باشند

 

(مطالعه بيشتر: قراملکی احد، اخلاق حرفه ای، چاپ اول، تهران، 1382)

 

فرهنگ ايراني؛ مفسد يا دانشمند؟

راهکارهای ارتقای ابعاد اخلاقی در نظام ارزیابی عملکرد کارکنان

گفتگو با فلیپ استارک

اخلاق ,های ,برنامه ,سازمان ,• ,اخلاقی ,برنامه های ,های اخلاق ,می شود ,اخلاق باعث ,مدیریت اخلاق

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها